Pogovor z Meto Wraber

 Meta Wraber

Meta Wraber je diplomirana oblikovalka. Njen zaščitni znak so kulinarični akvareli, eterične ženske podobe in abstraktne, poetične pokrajine, ki jih lahko občudujemo v pesniški zbirki Labrador Kajetana Koviča, ki je leta 2014 doživela prenovljeno izdajo. Ilustrirala in oblikovala je knjigo pesmi V naročju in meditativno poezijo Sto obrazov notranje moči avtorice Alenke Rebula. Kuharsko knjigo Namazi za mizo Klemna Koširja je opremila z akvarelnimi ilustracijami pisane zelenjave. Z vsakim novim projektom poskuša na nov način pristopiti k svoji najljubši tehniki - akvarelu, ki ostaja prepoznaven, pa čeprav skozi kolaž, risbo ali uporabo digitalne tehnike.

Tri velike ljubezni

Od malega sem rada risala punčke. Saj vem, da je to simptomatično za vse deklice. Le, da sem jaz zlatolaske, kraljične in princeske skozi čas preoblikovala v modne skice, ki so me pripeljale do tega, da sem jih lahko udejanila in risala na primer na modni reviji. Tako se je razvila velika ljubezen do modne ilustracije.

Kulinarično ilustracijo sem vzljubila že na faksu in potem z diplomskim delom to strast okronala s študentsko Prešernovo nagrado. Ilustrirala in preoblikovala sem Vodnikove Kuharske bukve. Nato sem v praksi nadaljevala z ilustriranimi recepti, s katerimi sem desetletje opremljala Odprto kuhinjo (nedeljska priloga dela). Poleti sem z vinjetami opremila kanadsko reviji Di Stasio, ki se posveča italijanski gastronomiji.

Tretja velika ljubezen je knjižna ilustracija. Vzljubila sem jo preko poezije Kajetana Koviča in knjig Alenke Rebula, ter naslovnic za različne avtorje.

 Kulinarična ilustracija

Velika sprememba

Od kar sem lansko leto rodila fantka, se je moje življenje obrnilo na glavo. Že to, da sem se toliko časa posvetila samo njemu in ga zase nisem imela prav nič, je vse, kar sem prej delala in ustvarjala potisnilo na zadnje mesto. Kar pa ne pomeni, da so se miselni procesi ustavili. Ravno obratno, še bolj sem bila navdihnjena in si ves čas zapisovala zamisli in tu in tam kaj skicirala. Želja po novih izzivih je še močnejša in še bolj jasna. Bolj sem osredotočena na to, kaj si zares želim še narediti in česar nisem. Čas teče drugače kot prej, drugače ga doživljam in cenim.

Akvarel in akvarelni kolaži

Težko razložim, kako in zakaj sem to tehniko najbolj posvojila in jo izoblikovala v sebi lasten slog. To je kot genetski zapis, ki te vodi do tega, da se najbolje izraziš le na določenih področjih. Lepota akvarela je v njegovih kontrastih uporabe. Tehnik akvarela je veliko in jih še vedno raziskujem. Prosojnost, razlivanje, mehkoba in nežne barve ene poteze. Po drugi strani pa ostri robovi zasušene barve in linija tankega čopiča, ki je lahko zelo natančna, ti kontrasti me privlačijo. S kolažem pa lahko dosežem nov, povsem drugačen izraz. Všeč mi je, ker lahko v kolažu mehkobo presekam z ostrim rezom in tako pridobim nove, nepričakovane oblike, ki bi jih v klasični akvarelni tehniki s čopičem težko dosegla. Poleg tega mi kolaž omogoča, da z lahkoto sestavljam abstraktne podobe. Te neznane pokrajine so mi zelo blizu.

 Kolaž

Na ogled v trgovini Extraordinary

Dela, ki so na ogled v trgovini Extraordinary so abstraktni kolaži, tropske rože in mistične korale, ki so nastale lani poleti. Namesto klasične akvarelne tehnike sem izrezovala porisane akvarelne ploskve in jih digitalno sestavljala v novo podobo. Prvič sem na ta način ilustrirala pesniško zbirko Labrador Kajetana Koviča. Nato sem za razstavo portretov opic v Kino Šiška pripravila kolaže džungle v velikosti enega metra. Zaradi zanimanja za nakupe slik sem želela ustvariti cenovno bolj dostopne ilustracije manjših formatov. Tako sem postopno prišla do teh slik, ki jih razstavljam v XO. Tematsko jih povezujejo motivi bujnega cvetja in podvodnega rastja. Želela sem ustvariti vtis, kot da bi pristal na morskem dnu polnem koral in školjk.

 Abstraktni kolaž

Koledarji

Čeprav imam že drugo leto zapored zakupljeno spletno trgovino in si želim narediti online butično prodajo ilustracij, razglednic in še kakšnih papirnatih zadev, mi to časovno do sedaj še ni uspelo. Z izjemo lanskega leta, pa sem do sedaj že od leta 2013 izdelala ilustriran stenski koledar. Vsako leto z novo temo. Zadnji koledar je bil modni. Prvi so bili na seznamu ilustrirani recepti. Vmes so se pojavile užitne rastline, magične cvetlice za čaranje in uroke ter zelenjava z vrta. Za letos bom še malo skrivnostna. Zagotovo pa bodo spet malce drugačni in še lepši. Pri koledarju me zanima to, da lahko ustvarim svojo zgodbo. Ne potrebujem besedila, da jo povem. Rdeča nit so meseci, letni časi, sezone … in njihovo minevanje. To je za navdih dovolj. Sprva sem hotela, da so vsako leto koledarji tudi “uporabni” in poučni. Vendar sem sčasoma spoznala, da to ni nujno. Želim si ustvariti nekaj, kar te spremlja celo leto in ti namesto slike krasi steno, ter spravlja v dobro voljo. Istočasno pa spomni na pomemben datum ali rojstni dan.

Modna ilustracija in modne skice

Ne spremljam modnih trendov. Ni mi blizu ta novi športni stil, ki se pojavlja na vseh nivojih modne industrije. Uživam pa v opazovanju lepote, ki so jo sposobni ustvariti nekateri dizajnerji. Iz kolekcije v kolekcijo presenetijo s čim novim in le nadgradijo prejšnjo zgodbo. Zame so navdih ležernost, nenavadne barvne kombinacije in teksture. In to, da so obleke še vedno nosljive in dajejo vtis udobja. Rada berem modne opise in kritike, ki se včasih prebirajo kot poezija. Vedno bolj pa se pojavljajo tudi ilustratorji, kot muze za navdih modnim oblikovalcem. Poslikave in vzorci ilustratorju značilnega stila so se v zadnjih dveh letih kar pogosto pojavile na potiskih oblek v kolekcijah znanih blagovnih znamk. Seveda to daje upanje, da je ta poklic cenjen in viden in da je lahko tudi ilustracija del velike modne zgodbe.

Gurmanstvo, koktejli in umetnost

Ilustriranje hrane v prenekaterih pogledih spominja na kuhanje. Potrebuješ nekaj glavnih sestavin, potem pa po svoje začiniš jed in ji vdahneš svoj okus. V svojih kulinaričnih ilustracijah hočem poudariti ta proces nastajanja. Dim se kadi, poper je potresen malo po mizi, nekaj ga je po krožniku, šparglji migotajo, iz paradižnika špricne sok, miza je popackana in vse leti po zraku. Vonj po težko pričakovani večerji te premami k mizi. Ilustracija te mora povabiti, da si oblizneš prste in rečeš, mmm, to mora biti pa okusno. Na podoben način sem začela tudi s serijo ilustriranih koktejlov. Barvne packe, malo gina, kapljica grenčice, sok grenivke, limona, razlita rumena, ki se preliva v medlo rozasto, slamica. Ko rišem koktejle, si predstavljam okus in občutek ugodja, ko na terasi srebaš pijačo iz zarošenega vintage kozarca. Z ilustracijo želim ustvariti spomin na tak trenutek.

Kaligrafski napisi in ročna pisava

Pisane, igrivo oblikovane črke in akvarelne kaligrafske vinjete so postale prepoznaven del mojih ilustracij. Z njimi vsebinsko in vizualno dopolnim ilustrirane recepte ali modno risbo. Z besedilom lahko tako ilustraciji vdahnem nov pomen, povem kaj smešnega ali bolj podrobno opišem motiv.

Ročna pisava pa lahko funkcionira tudi samostojno. To poletje sem za čisto novo znamko otroških oblačil Tivoli izdelala celostno podobo, kjer sem za logotip uporabila na roko narisane črke. Na ta način sem poudarila mehkobo oblačil, igrivost in nostalgijo, ki jo izžarevajo, ter trajnostni pristop k izdelavi oblačil in embalaže, v kateri potujejo po pošti. Ročna pisava je sedaj zelo trendi, saj so marsikatere blagovne znamke dojele, da je lahko butična kaligrafija dodana vrednost izdelku. Problem nastane, ko se naenkrat na tržišču pojavi več različnih izdelkov z enakimi kaligrafijami.

 Meta_Wraber_Tivoli

Vizija in želje za prihodnost

Umetniškega ustvarjanja ne bi mogla zamenjati za noben drug poklic. Moje delo je tako raznoliko in pestro, da se mu kljub nihanjem in zavrnitvam (ter včasih smešno mizernim ponudbam) ne bi želela odreči. Strast do dela me vedno znova spravi k sebi in pridejo boljše ponudbe, odlična sodelovanja, navdihujoči projekti, potovanje v Pariz. Želim si, da bi lahko čimprej končno naredila spletno trgovino ilustracij, printov, morda razglednice, darume in koledarje. Imam še veliko neuresničenih idej, ki čakajo na svoj prostor na papirju. Ali morda na tekstilu! Navdih za nove zamisli in sodelovanja je vedno vsepovsod naokoli. Vprašanje je, koliko lahko posrkam in ponotranjim, oziroma koliko je časa za sanjarjenje, tuhtanje, skice in ne nazadnje izvedbo. Želim si še naprej razvijati nove izraze, preizkušati tudi druge tehnike in skozi meni lasten likovni jezik povedati še mnogo zgodb.